onsdag 28 november 2012

Pepparkakor á la Blendingbliss

Härom dagen damp det ner en avi i mobilen och glad i hågen hämtade jag ut ett paket jag inte visste att jag beställt. Det hade jag inte heller gjort utan det var ett paket från Cecilia på Blending Bliss som innehöll Mix på pepparkaka. Jag har letat recept på nätet för jag bara älskar pepparkakor och tror att det var det som jag skulle sakna mest denna jul. Men nu fick jag chansen att prova denna mix och jag är mycket nöjd med resultatet!


Först så blandade jag enl. recept och lät degen vila i kylskåpet nästan hela dagen Tyvärr så började jag lite för sent men jag bakade ut degen precis som vanliga pepparkakor (plastfolie över när man kavlar! Annars fastnar degen!). Att tänka på är att degen behöves vara väl kyld hela tiden, annars blev det svårt att få ut fina hjärtan. Resultatet blev när jag var klar tre fina plåtar med hjärtan.... Först skulle varje plåt förgräddas i ugnen och sen skulle de torkas i några timmar. I receptet stod det att de skulle torkas i 50 grader under några timmar men det var alldeles för lågt, så de blev aldrig riktigt hårda. Så dagen efter fick de en tur in i ugnen till och då hade jag 100 grader i stället och så en timma till. I går fick jag veta varför de aldrig blev hårda och det är sockret de vanliga pepparkakorna som gör de hårda. Eftersom det inte finns något socker i dessa så uteblir denna effekt! Men om man höjer till 100 grader och låter ugnsluckan vara lite öppen så torkar de fint efter en timma!



Man måste gilla mandel för att tycka om dessa kakor då konsistensen på mandelmjölet framträdde ganska så mycket! Men smaken var det absolut inget fel på och både Tilda och Wilma gillade de jättemycket. Melvin var lite sur för att han inte fick smaka så jag fick "muta" honom med vanliga pepparkakor. Själv så kommer jag avnjuta de tillsammans med en bit grönmögelost och en mugg hemmagjord glögg!
TACK Cecila, jag ger denna mix väldigt gott betyg! Nu har jag mina älskade pepparkakor till jul!
Vill du hitta mer om Blending Bliss gör du det enklast här - http://www.blendingbliss.com/
Må väl!
Kram Anna

Inga kommentarer: