tisdag 5 oktober 2010

Recept väl värt att testa

Här kommer faktiskt receptet på bröden i inlägget under. För det var bland det godaste grovaste bröd jag ätit och jag är vanligtvis inte förtjust i bröd som innehåller frukt och russin. Den enkla är att det bara rörs ihop, inget kladd, ingen jäsning och bara ren njutning...

Gryningsbröd från Skärmarö- 2 limpor
1 liter filmjölk
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap eller brödsirap
1-2 tsk salt
5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl (jag tog Dinkel)
3 dl grovt rågmjöl (jag tog inte grovt)
1 dl solrosfrön eller pumpakärnor (jag tog pumpa)
1 dl linfrö
1 dl russin
1 dl nötter (jag tog valnötter och caschewnötter)
0,1 - 1 näve torkad frukt, som aprikos, fikon torkade hallon eller katrinplommon (jag tog torkade blåbär och aprikoser)

Gör så här:
Blanda ihop fil, bikarbonat, sirap och salt i en rejäl bunke. Ner med mjöl, frön, nötter och den torkade frukten. Rör ihop till en skön smet. Smörj och bröa två avlånga formar och fyll dem med denna underbara deg. Strö över lite vetemjöl, pumpakärnor och flingsalt. Snyggt som attan! Grädda i 175 grader i 90 minuter. Täck med folie om det ser ut att brännas. Låt brödet vila i formarna, gärna ett par timmar. Njut med ett gott smör och en skiva ost. MUMS

KramKram ♥ till er alla/Anna

PS. Receptet kommer från Amelias lilla bakbok.

Inga kommentarer: