onsdag 22 september 2010

Ingen vanlig liten knöl...‏

För ett bra tag sedan upptäckte jag en knöl strax under örat, det var efter en envis förkylning som jag upptäckte den. Jag tänkte att det är säkert bara en svullen lymfkörtel men när jag var hos Doktor Lena med Tilda i maj så frågade jag lite försynt om det var något farligt. Hon sa att jag skulle vänta några veckor och om den inte försvunnit så skulle jag söka för den. Jag väntade i ca en vecka sen gick jag till doktorn som sa att det säkert inte var något farligt och som skickade en remiss till ÖronNäsaHals. Dit fick jag tid nästan direkt och där gjorde man en biopsi och sa att man skulle höra av sig så fort man fått provsvar. Doktorn trodde att det kunde vara en svullen lymfkörtel eller en tumör i spottkörteln. 80 % av dessa är godartade och ganska så vanligt faktiskt. De kan bli elaka men det kan ta mellan 10 och 30 år så de bör opereras bort.

Efter ca en vecka fick jag beskedet att det var en godartad (pleomorft adenom) tumör i spottkörteln och att den ska tas bort. Igår var jag och träffade den läkare som ska operera mej och jag känner mej lugn efter det mötet. Det är en operation på minst 3 timmar och sen blir det sjukhus några dagar. Jag känner mej inte speciellt orolig då det inte var någon brådska att ta bort den. Planen är att jag ska opereras inom 3 månader och min enda önskan är att det inte blir i december!!!

Så nu är det bara att vänta på operationstid och hoppas att det inte dröjer för länge innan den blir av.
KramKram ♥ till er alla/Anna

3 kommentarer:

Ciza Patricia sa...

Så "skönt" att du fått reda på vad det är samt att du är uppsatt för op nu. Och skönt att du känner dig trygg med op-läkaren. Det betyder väldigt mycket. Så nu hoppas vi att det blir snart så att december kan fungera vanligt. :)

Kram

Unknown sa...

Kram. Skönt att det inte var nått "allvarligt". Tänker på dej och håller tummarna att du får operera dej så fort som möjligt. Kramar i massor till dej.

Anonym sa...

Har haft precis samma sak under vänster öra när jag var 25. Är nu 34 och kom precis från sjukhuset. Två nya små potentiella tumörer har upptäckts med ultraljud precis där förra tumören satt.
Kirurgen sa att op blir mycket mer komplicerad vid op två eftersom det redan finns ärrvävnad vid ansiktsnerven och man riskerar då förlamning. Är så rädd just nu.
Fick även alternativet strålbehandling men vet inte hur jag ska göra. Ångest och oro är dagens rubrik...:-/
Ska på kontrast röntgen och stickprov.