torsdag 13 januari 2011

En skön livsstil...

Den första januari så gick jag ner i arbetstid, något som känns helt rätt nu! Jag jobbar numera 91,1% vilket blir 7 timmar om dagen. Eftersom jag har flex så kan jag själv bestämma hur jag vill komma och gå och det blir nog så att jag kommer jobba lite mer måndag till torsdag för att gå hem tidigt på fredagar. Det ska bli en skön vår!

Vikten rasar och jag känner mej piggare än på länge. ”Förr i tiden” var jag trött när klockan var nio och jag somnade ofta när jag nattade M&T men nu är jag pigg och känner mej utvilad även om jag går och lägger mej vid halv elva, elva. Menyn är upplagd på att man ska äta 1500 kcal och som det ser ut nu så rasar jag i vikt, kanske något som inte är jättebra. Men om det inte planar ut snart så får jag nog lägga till lite mer, för jag vill inte gå ner för fort. Erfarenhetsmässigt vet jag att jag bara kommer gå upp igen om jag gör det. Men jag avvaktar denna vecka ut för att se om det planar ut något.

Här kommer exempel på vad jag äter en dag:
Frukost – Havregrynsgröt med mjölk + 10g paranötter + 1 tsk agavesirap
Mellis – 25g rågbröd + 50g mager ost + 75g röd paprika
Lunch – Romansallat + 125g kyckling + 15g pumpakärnor +1 tsk olivolja + 20g parmesanost
Mellis – 1 bakat äpple + ½ dl kall yoghurt + 15 mandlar
Middag – 125g magert kalvkött + 200g fina ärtor + 2 tsk rapsolja + 1 liten knippa persilja + 150g sparrispotatis

Visst låter det bra och nyttigt! När man har små barn får man göra några justeringar men det går ganska så bra. De har sina önskemål och vi har valt att de ska få välja mat till sig två gånger per vecka även om Tilda är inne i en ”Jag ska bara äta tomtegröt!” period just nu. Jag tror att hon skulle kunna leva på gröt och mackor. Men det är bara att låta henne vara och inte tjata för då blir det nog fel. Hon får vara med när vi äter middag och sen så blir det kvällsmat för att hon inte ska börja rata middagen helt! Just nu så kan jag väl säga att livet med två stycken 3 åringar inte alltid är så lätt, lägg där till en trotsig 8-åring som tror att hon har rätt om det mesta… Just nu så ger jag inte mycket för 3-års trots!
Ha det så bra!

KramKram ♥ till er alla/Anna

Inga kommentarer: