onsdag 19 september 2012

Fascinerad över hur mycket dessa fyra bokstäver kan skapa debatt!

Det är så roligt att läsa artiklar och böcker om LCHF! Jag har snöat in lite på det nu ett tag, men det är väl för att jag inser hur bra jag mår när jag äter som jag gör och jag vill lära mej mer! Det som gör mej mest förundrad är att folk har inställningen att vi som äter LCHF bara äter smör, ägg, keso och kött. I min kost ingår de jag nämnde men även div. frö, nötter, mängder av grönsaker (fast bara ovan jord), fisk, skaldjur, kyckling, korv, färs av div. djur, kokosfett, mörk choklad och massa mer. Tänk dig att få äta dig mätt av det som du tycker om och hålla vikten eller tappa vikten om det är det man vill. Jag har nu kört LCHF ganska ordentligt i ca 4 månader och det jag har slarvat med är mitt godis på helgerna och någon väl vald fika då och då, men jag kan kontrollera det lilla och jag har ju inte heller gått upp av det. Man kan väl säga att jag valt mina kolhydrater medvetet. Men är man en sockerjunkie som min älskade M kallar det så ska man nog inte unna sig den lyxen för det kan lätt bli för mycket!

Den första januari i år vägde jag in mej på strax över 74 kilo, en vikt jag absolut inte trivdes med! Då började jag äta ett kostprogram från tidningen iFORM och visst gick jag ner. Dieten fungerade super för jag gick ner 8 kilo, men när jag slutade efter 9 veckor så började jag ju gå upp igen! Tyvärr är det ju så många dieter fungerar, du är färdig och du unnar dig det där lilla extra!!! Sockerjunkien i dig tar över igen!

Under dessa senaste 4 månader har min kropp hängt med på min resa och den har valt att släppa den smärta jag får när jag äter kolhydrater. Den har blivit piggare, gladare, sover bättre och visar tydligt när den är hungrig. Något som jag tidigare inte känt då jag aldrig låtit den göra det med mitt småätande… I fredags morse så nådde jag mitt mål, då vägde jag 62 kilo, en vikt som jag absolut trivs med och som jag inte ens varit nära de senaste 12 åren!!!

Jag har en kropp idag som mår bra av det jag äter och för mej är inte LCHF en diet utan en livsstil. En livsstil som jag tänker fortsätta att ha tills jag tar mitt sista andetag!



Må väl och ta hand om er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat! å bra skrivet. /ANT

Anonym sa...

Du har påverkat din "ga"mamma med Jag mår åxå bra .Tack för att du finns!!!!!! 3

ChristianP sa...

Grymt bra jobbat och jag håller fullkomligt med dig! LCHF är en bra livsstil.

Cicci sa...

Snyggt jobbat!